
Media Policy in the Trump Administration 
 
Lisa Lynch, Drew University 
 
POSITION:​ Like the AT&T/Time Warner merger, the Sinclair/Tribune merger is 1. 
a window into the judicial and regulatory incoherence of the Trump administration 
and 2. evidence that the confusion over how to move forward in regulating the 
streaming/broadcast space transcends partisan politics 
 
In April 2017, Sinclair Broadcasting announced that it was proposing to acquire 
Tribune Media. The addition of Tribune would allow Sinclair, which presently 
owns or operates 193 stations primarily in small and medium-size markets, to 
expand its national footprint by owning roughly 230 local stations, including 
stations in the nation’s top seven markets. Media analysts noted that Sinclair 
intended to take advantage of FCC Chairman Ajit Pai's reinstatement of a 
recently overturned regulation called the "UHF discount," which had allowed 
broadcasters to acquire more stations than the national cap allowed. In fact, the 
FCC itself had begun to investigate the close relationship between Sinclar and 
Pai. 
 
For much of the spring and early summer, the merger seemed like a grim 
inevitability, and it prompted sustained media and political discussion about the 
political effect of Sinclair's potential reach. The conservative orientation of 
Sinclair’s owner David Smith had been made apparent in a series of 
programming decisions made by Sinclair since 9/11, in which the company 
compelled its affiliate stations to either run or omit certain programs based on 
political motivations. Beginning with the 2016 election campaign, these politically 
motivated programming choices scaled as the company pushed a fair amount of 
‘must-run’ content to their affiliates.  In early 2018, a ‘must-run’ denunciation of 
'fake news' reached over 17 million viewers and became the subject of a viral 
video that implied that Sinclair was attempting a sort of national brainwashing 
project. Sinclair has also used their DC station WJLA as an unofficial 
"Washington Bureau," creating pro-Trump content to be run on affiliate networks. 
 
Aside from these very visible political choices, Sinclair has engaged in other 
shady business practices. They had recently been censured for airing 
programming segments that were actually unlabeled native advertisements; the 
FCC had fined Sinclair around $13 million dollars for this practice in late 2017. As 
well, they had a longstanding strategy of forming shell companies in order to get 
around ownership caps, creating operating agreements with stations that 
rendered the concept of 'ownership' a technicality. In the merger agreement with 
Tribune Media, Sinclair claimed it would sell off certain assets in order to comply 
with caps, but these 'sales' were in name only, as the assets remained with 
Smith family members and associates.  



It was this last practice - the creation of shell companies to get around ownership 
caps – that seemed to make the FCC blink.  In late July, Pai announced that the 
Sinclair-Tribune merger was sent out for 'administrative review.' meaning that he 
had asked a judge to determine whether Sinclair was actually divesting of the 
companies it planned to sell. The decision surprised observers on both the left 
and the right -- including President Trump, who tweeted that the ruling was "sad 
and unfair."  Despite the clear merits of the review, it baffled those who imagined 
that Sinclair's influence at the FCC made the merger a foregone conclusion. 
Some opponents of the Sinclair merger began calling the deal 'effectively dead' 
in mid-July, and celebrated the FCC’s move as a victory for progressive media 
activists.  At the same time, several financial journalists still rated Sinclair as a 
'buy' in the wake of the decision, arguing that the administrative review was likely 
a smokescreen -- Pai's effort to deflect the ongoing internal investigation at the 
FCC about his relationship with Sinclair. On it’s part, Sinclair declared the merger 
was still going forward and that the judge would rule in their favor. 
 
Sinclair’s confidence was belied on August 8, when the Tribune Media Company 
pulled out of the Sinclair deal and announced that they were suing Sinclair for 
breach of contract.  Among the claims of the lawsuit were that the FCC itself had 
warned Tribune that Sinclair’s behavior was toxic. This announcement provoked 
a second wave of celebration from those opposed to the merger, and several 
pundits predicted the end of mega mergers in the media industry. 
 
So what can we take away from this ongoing saga?  I want to put forward a few 
points for discussion: 
 
First, the exceptional details of Sinclair's grab for glory -- both in terms of its 

business practices and its attempt to shape content in local markets – may 
mean that there is no larger significance to the death of the Sinclair 
merger.  Certainly it has been cast by some analysts as a case of hubris.  

 
On the other hand, I think we still have much to learn about why all the players 

here acted as they did -- including the role possibly played by Fox 
Broadcasting in lobbying behind the scenes against the Sinclair-Tribune 
merger.  In recent months, it has become clearer that Sinclair was 
intending to compete with Fox – including in the streaming space.  Though 
Fox defended Sinclair publicly, I think we may find Murdoch’s fingerprints 
on this failed merger.  

 
Third, I am skeptical of the role played by media activism in these events, and 

think that claims of an activist victory may reflect a sense of empowerment 
leftover from a prior FCC. 

 
Finally, I think we do need to watch what Sinclair does next: right now, they have 

been labeled a company in crisis, but it’s quite possible they will 



accelerate their efforts to create an online brand, potentially working with 
some of the current ‘outliers’ who are being pushed out of the social media 
space.  Sinclair has been damaged by these events, but I don’t think I see 
a clear victory here either for local media or nonpartisan news. 

 
 
 


